Marcin Materniak urodził się w 1977 roku w Lubaczowie. Z fotografią związany od ponad 20 lat, kolekcjoner zabytkowych aparatów fotograficznych. Absolwent Szkoły Kreatywnej Fotografii przy Krakowskich Szkołach Artystycznych. Dyplom obroniony w 2010 roku z uzyskanym tytułem Artysty Fotografika. Jako fotograf współpracował z firmami i instytucjami w kraju, a także za granicą. W latach 2015 – 2017 dziennikarz i fotoreporter gazety „Życie Podkarpackie”.
W swojej pracy kieruje się założeniem, że nad każdym zdjęciem trzeba popracować. Ciągły pośpiech i potrzeba szybkiego przepływu informacji, zmusza obecnych fotografów do sięgania po co raz to nowsze zdobycze techniki. Tradycyjną fotografię analogową zamieniono na zapis cyfrowy, a ciemnię na komputer z programem do obróbki zdjęć. Uważa, że prawdziwa sztuka nie może być wynikiem działania kilku suwaków w programie graficznym, dlatego postanowił tworzyć w technice gumy chromianowej.
Guma chromianowa powstała w latach 50-tych XIX wieku. Jest to technika fotograficzna opierająca się na wykorzystaniu chromianów i ich właściwości światłoczułych, gdzie elementem wyjściowym jest tradycyjna fotografia. Obok oleju, bromoleju i przetłoku, guma chromianowa zaliczana jest do technik szlachetnych fotografii. Techniki te pozwalają na indywidualną ingerencję artysty w każdą wykonaną odbitkę jednocześnie nie można uzyskać dwóch identycznych zdjęć. Techniki szlachetne przyczyniły się do uznania fotografii za jedną z pełnoprawnych dziedzin sztuki. Wpływ na ten fakt miał piktorialzm, nurt w fotografii, który narodził się w końcu XIX w., jego propagatorzy posługiwali się właśnie technikami szlachetnymi. Piktorialiści inspirowali się malarstwem impresjonistycznym. Pierwsza wystawa piktorialna na ziemiach polskich odbyła się w 1900 r. we Lwowie. Obecnie, w dobie fotografii cyfrowej, techniki szlachetne odzyskują zainteresowanie, stanowi ona nie tylko wyzwanie, ale i odmienne możliwości ekspresji fotograficznej.
Prace Marcina Materniaka znajdują się głównie w kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą.
Wystawy indywidualne:
„Angeli et Daemones” – Kraków 2010 r.
„Wystawa Fotografii w Technice Gumy Chromianowej” – Przemyśl 2015 r.
„Alchemia” – Lubaczów 2015 r.
„Dwuchromianowe kadry” – Lubaczów 2018 r.
„Obrazy światłem malowane” – Narol 2018 r.
Wystawy zbiorowe:
„Karpackie Oblicza” – Przemyśl 2016 r.
„Ekumenie” 40 – lecie pracy artystycznej Waleriana Kłosa – Kraków 2018 r.